W ub. poniedziałek o godz. 5.30 rano wystartował z lotniska na Okęciu w Warszawie do lotu do Australji as lotnictwa polskiego mjr. Karpiński, z mechanikiem W. Rogalskim, na aparacie "Niebieski Ptak" "Lublin R XIII D". Lot mjr. Karpińskiego do Australji ma charakter doświadczalny i propagandowy. Ostatecznym celem jego jest Melbourne, dokąd "Niebieski Ptak" dotrze mniejwięcej za tydzień, względnie za dziesięć dni jeśli warunki będą niesprzyjające. Mjr. Karpiński nie chce zresztą pobić żadnego rekordu, ale wypróbować polską maszynę na gigantycznej trasie, wśród różnych warunków atmosferycznych. Trasa ta biegnie przez Stambuł, Bagdad, Indje, Singapore. Batawję, a potem przez całą Australję aż do południowych jej krańców. Mjr. Karpiński zabrał ze sobą wodę z Wisły, która wylana będzie do rzeki pod Brisbane, z powrotem zaś weźmie ze sobą grudkę ziemi z góry Kościuszki w Australji i przywiezie ją na kopiec Marszałka do Krakowa na Sowińcu. "Niebieski Ptak" rozwija maksymalną szybkość 170 km na godzinę i ma zbiorniki, mogące pomieścić 1100 litrów benzyny oraz odpowiednią ilość smarów. Wykonany jest całkowicie w kraju i stanowi doskonały typ maszyny turystycznej.
Źródło: Światowid nr 43 (585) - 26.10.1936, str. 3
Źródło: Światowid nr 43 (585) - 26.10.1936, str. 3
wikipedia: 21 października 1935 podjął próbę przelotu do Australii z Wiktorem Rogalskim, na rajdowej wersji samolotu Lublin R.XIII Dr "Błękitny Ptak". Przeleciał z Warszawy przez m.in. Stambuł, Bagdad, Karaczi, Kalkutę, Rangun, Bangkok, lecz 10 listopada samolot został uszkodzony przy starcie z grząskiego lotniska Kohlak w Syjamie, po pokonaniu 11 153 km, co zmusiło go do przerwania rajdu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz