Na dworcu Grunewaldzkim w Berlinie zjawił się dnia 21 czerwca b.r. sensacyjny gość: Zeppelin na szynach, ostatnio wynaleziony przez dr. inż. Krukenberga środek komunikacji lądowej. Wóz wystartował o godz. 3.34 rano w Bergedorf pod Hamburgiem, a o godz. 5.04 przybył do Berlina, przebywając 287 km w 1 godz. 38 min. i 9 sek.
Jakżeż wygląda ten nowy rodzaj wozu śmigowego ? Na normalnych szynach spoczywa olbrzymi wagon z aluminjum w kształcie gigantycznego cygara, z tyłu umieszczona jest 4-skrzydłowa śmiga, podobnie jak przy samolotach. Naogół przypomina Zeppelin przyziemny swego brata powietrznego. PRzednia częśc zaokrąglona jest w rodzaj ogromnej kuli, w połowie wozu znajduje się gondola, podobna do gondoli w Zeppelinie powietrznym. Na przodzie umieszczone jest podwyższone miejsce dla kierowcy.
26-metrowy wóz mieści wygodnie 40 pasażerów, przebywających w ubikacji, przypominającej wytworny wóz restauracyjny pociągów międzynarodowych. Motor posiada siłę 600 HP. Waga całego wozu wynosi około 18.000 kg. Charakterystyczna jest oszczędność benzyny przy tego rodzaju lokomocji. W podróży z Hamburga do Berlina skonsumowano zaledwie 76 litrów. Przeciętna szybkość Zeppelina na szynach wynosi 160 km na godzinę. Zeppelin na szynach jest groźnym konkurentem nietylko dla kolei żelaznych, ale także dla autobusów a nawet aeroplanów, ponieważ jest nietylko szybszy od tych środków lokomocji, ale także tańszy.
Źródło: Światowid nr 27 (360) - 04.07.1931, str. 4
Schienenzeppelin w Wikipedii
Krótki materiał filmowy http://youtube.com/watch?v=XEIk7OIGWFE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz